Som salgssjef er Even en av de første personene du møter på Ambassaden. Even jobber med å fylle Ambassaden med liv, og booke alle typer arrangementer – fra bursdagsfeiringer på Vinland til store gallamiddager i eventlokalet. Da bygget åpnet som ambassade i 1959 var det åpent for publikum, og Evens mål er at Ambassaden skal bli et levende hus igjen, der hele bygget blir brukt. Han ser for seg Ambassaden som en storstue i Oslo – et naturlig møtested i nabolaget. For her vil det bli arrangementer og yrende liv fra morgen til kveld. «Vi skal invitere inn og skape liv og aktivitet på en positiv måte», sier Even, og poengterer at lokalmiljøet er viktig.
Salgssjefen har en variert bakgrunn, og det er den som har ført ham dit han er i dag.
Etter starten som kokkelærling på Kastanjen, der han sanket både kråkeboller og verdifulle erfaringer, jobbet han på en rekke forskjellige restauranter og utesteder. Mat og vin har alltid ligget i blodet til Even, og etter noen år som Sales Manager i Fursetgruppen, var han klar for å selge arrangementer med fokus på kulinariske opplevelser. Og sånn endte han opp på Ambassaden.
Når du kommer på et julebord hos oss, skal det føles som om du er på en à la carte-restaurant – selv om dere er 250 stykker.
Even mener selv at Ambassaden er et produkt som er takknemlig å selge:
«Historien og bygningen i seg selv er utrolig, men det er kompetansen og lidenskapen til menneskene bak som gjør Ambassaden til en unik opplevelse. Den enorme innsatsen til alle som har renovert det ikoniske bygget. Eller kokkene som har vært ute i skogen og samlet knopper fra trær som de har frysetørket – lenge før vi åpnet dørene. Det ligger så mye godt håndverk bak alt! Jeg gleder meg til å ta imot folk, og vise frem resultatet av alt arbeidet.»
Han forteller videre at bransjeerfaringen hans kommer godt med på veien, men at det også finnes andre viktige faktorer: «I jobben min er det mennesker som er viktigst. Den daglige relasjonen med kundene, forståelsen for dynamikken på et kjøkken, og hva som skal til for at gjestene skal føle seg godt ivaretatt er avgjørende. Når du kommer på et julebord hos oss, skal det føles som om du er på en à la carte-restaurant – selv om dere er 250 stykker.»
Men det er ikke bare fra restaurant- og utelivsbransjen Even har erfaring. Han er nemlig også en erfaren idrettsutøver, og kjenner godt til følelsen av å stå på toppen av et fjell med startnummer på brystet, klar for å sette utfor. Han kan røpe at han kjenner på noe av det samme, nå når det nærmer seg åpning av Ambassaden. «Konkurranseinstinktet har begynte å komme litt frem, ja. Så nå skal vi bli best i klassen på mat og service!»